Vivir en Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Steffie Roodbeen - WaarBenJij.nu Vivir en Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Steffie Roodbeen - WaarBenJij.nu

Vivir en Buenos Aires

Door: Steffie Roodbeen

Blijf op de hoogte en volg Steffie

01 Maart 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Onze grote reis door Zuid Amerika is gestart in ARGENTINIË, 2,5 week geleden inmiddels. Wij hebben gekozen voor Zuid Amerika omdat wij graag Spaans willen leren, nieuwe culturen willen ontdekken, vele uiteenlopende landschappen willen zien en ook van een feestje houden. Dan kom je al snel in Zuid Amerika terecht.

Voordat we gaan rondreizen zijn er een paar kleine zaakjes die we wilden weten van het land. Ik wil toch e.e.a. met jullie delen. Argentinie heeft een oppervlakte van ruim 2,7 miljoen km2 en is daarmee het 8e grootste land ter wereld. Het totaal aantal inwoners is ongeveer 41 miljoen. Ook enige belangrijke geschiedenis kan interessant zijn om te weten. Argentinie is sinds de 16e eeuw jarenlang een kolonie geweest van Spanje. In juli 1816 werd het land onafhankelijk verklaard.

In 1912 werd stemrecht voor mannen ouder dan 18 jaar ingevoerd. Daarna volgde enkele belangrijke gebeurtenissen. Na 50 jaar institutionele onstabiliteit werd in 1946 Juan Perón als president verkozen. Zijn vrouw Evita Perón heeft veel teweeg gebracht door de invloed die zij had op haar man. Zij heeft er o.a. voor gezorgd dat vanaf 1949 ook vrouwen stemrecht kregen. Woensdag zijn wij in het museum van Evita Perón geweest. Dit was erg interessant en het is gevestigd in een indrukwekkend pand. Waar de hoofstad Buenos Aires van vol staat.

Buenos Aires, wordt 'het Parijs van zuiden´ genoemd. Met in het centrum zo´n 3 miljoen inwoners, maar in de agglomeratie Gran Buenos Aires ongeveer 12 miljoen inwoners. Het is inderdaad een multiculturele stad, kennelijk trok rond 1900 de stad vele westerlingen vanuit Europa aan, doordat de stad tot de meest welvarende steden ter wereld behoorde. De cultuur is dan ook erg westers, door veelal Spaanse, Italiaanse, Franse, Duitse en Engelse invloeden. Dit hebben we al overal teruggezien in de stad; de geweldige gebouwen, de enorme parken, de hippe mensen, het financieel district in de stad, el subte, het uitgaansleven, restaurantjes en de namen van de wijken zoals Palermo Soho, Palermo Hollywood, Recoleta, San Telmo en La Boca. Dit zijn de bekendere wijken van de stad.

Inmiddels zijn wij enigzins gewend aan het drukke stadsleven van BA. Iedere dag hebben we les van half 10 tot half 2 en in de middag verkennen we meestal de stad. Er is hier zoals in iedere stad veel te zien en te beleven. Ondanks de diverse culturen in Buenos Aires kenmerkt de stad zich doordat het Argentijnse temperament overal is te voelen. We hebben hele mooie antiekmarkten bezocht, waarbij we lekker een terrasje hebben gepakt met een cerveza en een paar empenadas. Op de pleinen van San Telmo hebben we de typisch Argentijnse dans; de Tango, gezien. Overal genieten mensen van het zonnetje in het park, wij ook... en de vele wijken waar we zijn geweest hebben allemaal hun eigen karakter. Zo zijn er de chique wijken waarbij duidelijk westerse invloeden te zien zijn, maar ook volkswijken waarin veel kleur wordt gebruikt. Afgelopen zondag hadden we een klein schoolreisje, we hebben een boottochtje gemaakt over de Tigre en afgelopen zaterdag zijn we naar de paardenraces geweest, wat geweldig was om te zien.

Voornamelijk in het weekend zoeken we uiteraard toch het uitgaansleven op. Enig nadeel is dat het hier pas om 02.00 uur snachts begint en duur is. En vreemd dat je eerst in de rij moet gaan staan om te bestellen en af te rekenen... vervolgens krijg je een bonnetje waarop staat wat je hebt besteld en dan kun je bij de bartender je drankje ophalen... met als gevolg lange rijen bij de bar. In de clubs is het natuurlijk lekker om los te gaan op de swingende muziek. In de boliches is het gezellig om wat cervazas weg te tikken met wat mensen die wij hier hebben leren kennen. En bij 'La Bomba' hebben we het nog het meest naar onze zin gehad. Hier zijn iedere maandagavond een paar livebandjes te zien, allemaal met trommels, conga's, bongo's e.d. Hier hangt echt een geweldige sfeer en dit is een hele leuke plek om mensen te leren kennen. Ook is het hier normaal om uno litro cerveza te drinken :-)
“Gelukkig" is het om 22.00 uur afgelopen...

De Spaanse lessen gaan over het algemeen vrij snel en soms is het lastig om te volgen. Maargoed we zijn bij 0 begonnen en dus kan het alleen maar beter worden :). Overigens levert het ook grappige momenten op. Zo maken we soms zinnen, die toch iets anders betekenen dan het bedoeld was... Met de verschillende studenten, die allemaal uit een andere uithoek komen en de leraressen die amper Engels spreken, kan het hilarisch uitpakken. :-) We oefenen uiteraard door met de porteños een praatje (proberen) te maken en iedere dag maken we braaf ons huiswerk.

Toch zijn er buiten al het moois, een aantal hele armoedige wijken waar het af te raden is om naar toe te gaan, zoals Constitution, Retiro en delen van La Boca. In de stad leven talloze dakloze, vaak hele jonge kinderen en volwassen die in de subway en op straat spulletjes proberen te verkopen. Ook zijn er veel daklozen die verspreid door de stad op bankjes liggen. Er zijn veel vervallen gebouwen en overal ligt er rotzooi op straat. De treinen en de subway zijn zo ontzettend verouderd waardoor hier regelmatig ongelukken gebeuren. Zo ook vorige week. Een zwaar treinongeluk waar ruim 50 doden zijn gevallen en zo'n 700 gewonden. Dit was natuurlijk een heftig moment. Vlakbij waar wij op school zitten was het gebeurd in de ochtendspits, estacion Once, bij het centrum. De hele dag door reden ambulances af en aan wat wij allemaal meekregen tijdens de les; erg confronterend was dit....

We hebben nog een aantal culturele uitstapjes op de planning staan voor komende week en dan zit het er al bijna op in deze grote wereldstad. We zijn ook al onze volgende trip aan het plannen, maar daarover volgt later meer. :) Eerst nog even studeren en genieten van al het goede dat Buenos Aires te bieden heeft.

Hasta luego! :) en gracias voor jullie berichtjes. Het is leuk om wat van jullie te horen vanuit Nederland :D

Besos!

• 01 Maart 2012 - 08:23

Marco:

he super verslag van jullie hier gaat het ook goed. gr marco

• 01 Maart 2012 - 10:56

Moni:

Hoi Steffie,
    fijn om weer wat je te horen en dat het goed met jullie gaat, hier alles oke.
    veel groeten van iedereen hier,
    Moni

• 01 Maart 2012 - 12:21

Inie:

ha poepie, fijn om weer op de heugte te waere gebrach, op ein tiedstip det ik zelluf kin bepaole!!!!!!!
    nae grapje , bin bliej van dig te huure, aug snachs. xxxxxxxxxxxxx

• 01 Maart 2012 - 13:30

Connie:

haj hernia!!(hermana=zusje veur alle mensjes die det nog neet wiste);)

ik weit det ik gevraog heb veur un verslaag had allein neet zo'n big ass verslaag verwach:D... maar aangezeen desse det allemaol zoewe fijn duis vertelle is t toch eigelijk nog tekort!! binnekort weer skype? heb gister miene letste werkdaag beej hattem gehad dus no....gans maart VREEJ!!:D:D:D:D

• 01 Maart 2012 - 14:03

Tú Hermana Frannie:

Hola Steffie,

Leo el texto con gusto muchos!
    Vandaag mien ierste spaanse toets gehad!! Euver ein paar oor krieg ik al de oetslaag!! Heej gijt t auk echt super snel... en mot ik echt mien best doon om alles beej te halden!! Tis echt leuk om ''hablar español''!!!

Un abrazo,

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Frannie

• 01 Maart 2012 - 20:02

Jos:

Hoi Steffie,

Super verslag! Have veel fun daar en de groeten van R&R!

Groet,

Jos

• 01 Maart 2012 - 21:52

Laura:

Haaiii Stef en Nikeh

Ik heb mijn les Spaans, Aardrijkskunde en geschiedenis voor vandaagalweer gehad ;)! Hahahaha,
    En dat alleen om jouw verslag te lezen! Super meiden!

Geniet er nog van, doe voorzichtig en HAVE FUNNNN!!!

Xxx

• 01 Maart 2012 - 22:29

Tina:

Hoi Steffie en Nikeh,

Fijn dat jullie er zo van genieten.Drink maar een paar cervezaatjes van ons.We rekenen wel af bij jullie terugkomst.

We waren inderdaad geschrokken van het bericht over dat treinongeluk en hebben je meteen een smsje gestuurd.Maar misschien heb je dat niet gekregen.
    Hier gaat alles z'n gangetje.
    We wachten jullie verdere avonturen graag af.
    En bin un bietje veurzichtig !!

• 02 Maart 2012 - 07:04

Yvonne Van Wissen:

Hoi dames. Toen ik op het nieuws hoorde over dat treinongeluk, moest ik inderdaad aan jullie denken. Maar gelukkig gaat, zo te lezen, alles goed met jullie. Een leuk verslag trouwens. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
    Groetjes en geniet maar verder.

• 02 Maart 2012 - 07:57

Fransje:

Hae maedje,
    Zo te heure is alles good mit uch dao.
    Geneet dr maar vanne.
    De groet van de MC

• 02 Maart 2012 - 10:10

Annie:

Ha Stefke, Als ik jouw verslag lees heb ik het gevoel dat ik er ook een beetje ben. Ik mis dan natuurlijk wel de warmte maar dan zet ik de CV wel wat hoger. Wat spannend allemaal en ook heel leerzaam voor jullie en voor mij. We hebben inderdaad ook even in de rats gezeten toen we van het ongeluk hoorde, maar dat heeft jullie gelukkig niet getroffen.
    Steffie en Nikeh geniet nog lekker effe van de zon en de ceveza's we wachten met spanning op het volgende verslag.
    Doeiiiiiiii Osan

• 02 Maart 2012 - 15:30

Maud:

Leuk om een beter beeld te krijgen van waar jullie zijn :)

Geniet van jullie laatste weekje in BA! Ben benieuwd waar jullie volgende trip heen gaat! (Afrika was het he ;) )

Adiooooooos!

• 02 Maart 2012 - 19:44

Thom:

Dude, wat noe uno litro cerveza! moogs allein maar cola! :-) leuk verhaaltje lieverd!

veul plezier en succes mit de letse paar lesjes! kuskus

• 03 Maart 2012 - 00:10

Janneke:

Det klink allemoal heerlijk!! Leukleuk!!
    Geniet der maar van doa in ut lekker BA! En heel veal succes mit ut Spaans, ich zou ut ech neet kinne..! Esse truuk kums zalse waal alle zinne heel lank trekke, want det doon ze doa in zuid amerika :P (mien nich is auch noa zuid amerika geweas)

Grs xxx

• 03 Maart 2012 - 07:26

Robin R:

Ha sjatteke! Het is geweldig om je verhalen te lezen. Wat maak je me toch n prachtige reis! Genieten!

KUS

• 04 Maart 2012 - 20:57

Iyodi:

Hey meid!

Leuk om je verslag te lezen :) Ben al benieuwd naar je volgende avonturen.. Geniet er lekker van!

Saludos Iyodi

• 11 Maart 2012 - 11:51

Lisanne:

Hey Stef, t zuut der eg good oet al die foto's. Geniet dervan doa en lear mer good spaans den verlupt de truukweag misjiens get beater haha. Wear hubbe gister gewonne van de Jokers met 3-1 supergoed!! Noe volhaaje. Heal veul plezeer meid, benuujd noa de next foto's. xxx Lisanne

• 11 Maart 2012 - 14:59

Jeannet:

Steffie, leuk verhaal en ziet er super uit op de foto's! Zou ook zo weer op reis kunnen haha Zoals lisanne hiervoor al zegt, gisteren gelukkig weer eens gewonnen :D nu inderdaad nog een paar wedstrijden dit volhouden! Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal xx